Kluczową zasadą, ułatwiającą pracę z domu, jest oddzielenie kontekstu „osobistego” od „zawodowego”. Twój dzień dzieli się na czas aktywnej pracy zawodowej oraz na czas dedykowany relaksowi. Każda z tych sfer związana jest z innym otoczeniem i miejscem w Twoim domu.
Być może masz dedykowany do pracy gabinet, być może pracujesz przy biurku w sypialni. A być może, na część dnia, Twój stół w jadalni zamienia się w Twoje domowe biuro. Niezależnie od tego jaką część Twojego domu przeznaczyłaś na miejsce do pracy, warto zadbać o kilka elementów, które sprawią że Twoje działanie będzie efektywne, ale też przyjemne. Wymaga to połączenia ze sobą trzech aspektów: funkcjonalności, porządku oraz pięknej aranżacji.
Jak najlepiej zaaranżować domowe biuro?
Zadbaj o odpowiednie ustawienie biurka
Pozycja optymalna to taka, kiedy siedząc przy biurku, widzisz wejście do pomieszczenia, a za plecami masz solidne oparcie (np. w postaci ściany, albo biblioteczki). Siedząc w taki sposób, widzisz kto wchodzi do pokoju, i kontrolujesz sytuację. Czujesz się bezpiecznie, a Twoja podświadomość nie czuwa w trybie ciągłego alertu. Możesz się skoncentrować na swoich zadaniach, a nie na ciągłym „skanowaniu” otoczenia.
Zostaw na biurku tylko potrzebne rzeczy
Ale jak rozumieć określenie „potrzebne”? Podzielmy biurowe akcesoria na trzy kategorie:
- Takie, które umożliwiają Ci efektywne realizowanie zadań, nad którymi aktualnie pracujesz (czyli są przydatne i ułatwiają Ci pracę). Do tej kategorii możesz zaliczyć sprawnie działąjący laptop, notatnik, planer, pióro lub długopis, podręczny notatnik itp. Jeśli dodatkowo są piękne i cieszą Twoje oko, tym lepiej.
- Rzeczy, które Cię inspirują i pomagają działać kreatywnie np. notatnik w kropki do tworzenia map myśli, karty coachingowe lub afirmacyjne, książka, która Cię zainspirowała do stworzenia ciekawego posta lub napisania artykułu. Jeśli Twoje biurko ustawione jest tak, że przed sobą masz ścianę, wykorzystaj to miejsce do zgromadzenia inspirujących Cię przedmiotów. Ja pracując spoglądam na tablicę, do której przypięte są listy od moich klientek, karta z sentencją, koło kolorów itp. Te przedmioty zmieniają się, w zależności od tego, co aktualnie mnie inspiruje i nad czym pracuję.
- Przedmioty, które tworzą „kontekst” aktywnego działania. Wiesz już, że nasze zachowania i nawyki bardzo silnie związane są z otoczeniem fizycznym. Możesz zadbać o swoje własne rytuały związane z pracą np. włączając dyfuzor z aktywizującą mieszanką olejków eterycznych, kiedy siadasz przy biurku i zaczynasz dzień pracy.
Uporządkuj miejsce pracy
Pewnie spotkałaś się z określeniem „twórczy chaos”? Niektórzy uważają, że pomaga w realizowaniu zadań. I tak, i nie. Jeśli chaosem nazywasz stertę dokumentów odłożonych na niedookreślone w czasie później, nie licz na przypływ inspiracji. Jeśli wokół Ciebie znajdują się przedmioty, które Cię inspirują do twórczości, wtedy Twój chaos może się na coś przydać, a nawet być wskazany. Uważaj jednak na koperty z rachunkami do zapłacenia, kubki z niedopitą kawą, talerzyki po kanapkach. Każda taka rzecz jest dla Twojego mózgu symbolem niedokończonej sprawy i obciążą Twój umysłowy procesor.
Czy możesz powiedzieć o swoim miejscu do pracy, że jest piękne, uporządkowane i wygodne? Co możesz zrobić, aby pracowało Ci się lepiej? Jaka zmiana w aranżacji domowego biura przyniesie najwięcej korzyści?